sobota, 4 maja 2013


Wcześniej Wam nie pisałam  o tym ale w tym roku rozpoczęłam rozpoczęłam podyplomowe studia pedagogiczne. Dlaczego właśnie teraz o tym wspominam ? Ponieważ dzisiaj od rana pracuje nad analizą medialnych przekazów ( właśnie na kolejny zjazd ) i chciałam poruszyć  temat manipulacji w mediach, na który natrafiłam. Technik jest od groma i pewnie każdy o tym wie. Ale zastanawiające jest to, że mimo tego że my w dużej większości mamy świadomość selekcji materiałów, wiemy o tym jak istotne są linie programowe redakcji, czujemy presje większości, która tak często paraliżuje nas do wypowiadania głośno swoich opinii to jednak poddajemy się tym wszystkim zabiegom, tak często bezkrytycznie przyjmujemy to co media nam oferują. Patrząc na siebie i na swoje odczucia w tym temacie, zastanawiam się dlaczego mimo tego, że mam wiedzę na ten temat ( większą bądź mniejszą )często daję się wciągnąć w tę swoistą grę. Z drugiej strony z definicji manipulacja ma wpływać w taki sposób aby osoba manipulowana myślała, że podejmuje decyzję samodzielnie. Jak by na to wszystko nie spojrzeć jest to zjawisko negatywne, które powinno się wyeliminować całkowicie. Operowanie kłamstwem , fałszem, wprowadzanie ludzi w błąd pozbawione jest zasad etycznych.
A jak Wy zapatrujecie się na tę kwestię ? 


Dla zainteresowanych tym tematem polecam poszperać w internecie, jest tam naprawdę wiele bardzo ciekawych artykułów i badań. 

1 komentarz:

  1. Jesteśmy poddawani ogromnej manipulacji mediów. Amatorsko zajmuje się fotografią i widzę jak można manipulować obrazem i to już nie tylko przez poprawianie wyglądu ale poprzez modyfikowania planami, doklejania elementów, które całkowicie zmieniają sens przekazu.
    To wszystko idzie w złym kierunku.

    OdpowiedzUsuń

Dodaj komentarz...